Velká část dnes vyráběných osobních i nákladních vozidel je dnes vybavena sběrnicí CAN, prostřednictvím které si jednotlivé řídící jednotky (ECU) navzájem předávají data. Zařízení CAN2MMC je tak možno využít k záznamu těchto dat na paměťovou kartu a později je vyhodnotit. U nákladních automobilů výrobci přímo dodávají do vozidel takzvanou FMS bránu (FMS gateway), která je pro takovéto připojení určena. Standard FMS podporují všichni velcí výrobci nákladních vozidel, jmenovitě například Volvo, Scania, Mercedes, MAN, Iveco a DAF. Tato brána poskytuje informace, které je možné zařízením CAN2MMC zaznamenat.
Obvykle jsou k dispozici tyto informace:
-
Rychlost vozidla
-
Stav spínače brzdy
-
Poloha pedálu akcelerace
-
Celkově spotřebované palivo
-
Hladina paliva v nádrži
-
Otáčky motoru
-
Zatížení náprav vozidla
-
Celkový počet motohodin
-
Celkově ujetá vzdálenost
-
Vzdálenost do příští pravidelné údržby
-
Tachografová rychlost vozidla
-
Teplota chladicí kapaliny motoru
K záznamníku CAN2MMC je možno dále připojit externí GPS s rozhraním RS232 nebo PS2 a rovněž zaznamenávat polohu vozidla.
Kombinace dat z FMS brány vozidla a informací z GPS poskytuje množinu informací, diky které je možno provádět kontrolu pohybu a využití vozidla. Software dodávaný s tímto zařízením dovoluje zobrazit pohyb vozidla na mapě a v každém bodě pohybu je možno sledovat zaznamenané údaje. Je tak možno jednoduše kontrolovat:
-
Překročení limitu rychlosti - software po vyhodnocení upozorní na překročení nastavené maximální rychlosti. Je tak možno kontrolovat, jakým způsobem řidič s vozidlem jezdí.
-
Dodržování předepsané rychlosti - díky zobrazování polohy vozidla na mapě je možno kontrolovat, zda řidiči dodržují například předepsanou rychlost v obci.
-
Kontrola množství skutečně dotankovaného paliva - v případě že máte problémy se spotřebou paliva vašich vozidel, můžete ověřit zda bylo skutečně dotankováno množství paliva uvedené řidičem.
-
Kontrola zda nedochází k odčerpávání paliva z nádrže.
-
Díky informaci o zatížení náprav je možno kontrolovat, zda jsou vozidla správně nakládána, zda nedochází k jejich přeložení.
-
Z dat z GPS je možno vyhodnocovat, zda vozidlo není používáno k mimopracovním účelům. V případě že ano, je možno zjistit, kdy a kde se vozidlo pohybovalo.
-
Kontrolovat jak je vozidlo používáno při studeném motoru, zda není přetáčen motor apod.
-
Kontrolovat dlouhá stání vozidla se zapnutým motorem.
Není li vozidlo vybaveno bránou FMS, je možno připojit záznamník přímo na CAN bus vozidla. Záznamník je nastaven do takzvaného Listen-only módu, který na hardwarové úrovni zabezpečuje, že nemůže dojít k narušení komunikace na CAN sběrnici mezi řídícími jednotkami.
Pro osobní vozidla jsme v současnosti schopni dodat software pro vyhodnocení dat z vozů Škoda Fábia a Octavia a některá vozidla koncernu VW. Protože komunikační protokol u těchto vozidel je naprosto odlišný u protokolu, který je používán u nákladních vozidel, je kolekce dostupných informací poněkud jiná. V těchto vozidlech je záznamník připojován přímo na CAN bus vozidla.
Pro starší vozidla bez sběrnice CAN jsme schopni dodat alternativní řešení, určené pro kontrolu pohybu a rychlosti vozidla a také stavu palivové nádrže. Informace o rychlosti vozidla je získána z GPS, informace o stavu paliva je získávána z analogového měřícího vstupu, který je připojen na plovákový snímač palivové nádrže vozidla.
Ze získaných dat je rovněž generována elektronická kniha jízd, která je ukládána do souboru xls. Tento formát souboru je používán programem Microsoft Excel. Toto řešení bylo zvoleno jako nejjednodušší z hlediska uživatele, neboť použití tohoto programu není pro většinu uživatelů žádnou novinkou. Zpracování dat do formy knihy jízd je prováděno dávkově, uživatel pouze vybere složku se záznamy dat, to znamená paměťovou kartu vloženou ve čtečce těchto karet. Zároveň je vygenerován soubor se seznamem událostí, tedy například překročení rychlosti, podezřelý úbytek paliva atd.
Pro záznam dat v zařízení CAN2MMC je využito paměťových karet MMC nebo SD. Jedná se o běžně dostupné paměťové karty pro mobilní telefony, fotoaparáty apod. Tyto karty jsou dnes běžně dostupné za více než příznivou cenu. Stejně tak čtecí zařízení je dnes v běžné výbavě notebooku či dostupné ve formě čtečky karet na USB i za méně než 200Kč. Běžná kapacita karty 512MB - 1GB postačuje pro záznam provozu za několik týdnů nebo měsíců, v závislosti na nastaveném intervalu záznam dat.
Pro dodavatele systemu pro on-line sledovaní polohy vozu můžeme dodat variantu firmware, která bude prostřednictvím RS232 poskytovat data z automobilu do jeho stávajícího řešení.
Update firmwaru na novou verzi, případně na verzi upravenou podle požadavku zákazníka, je prováděn vložením paměťové karty, na které je uložen soubor s novou verzí firmware. Pokud zařízení po zapnutí napájení detekuje tento soubor na paměťové kartě, provede před spuštěním automaticky změnu firmware. Z hlediska uživatele se jedná o nejjednodušší možnou variantu, neboť je schopen provést výměnu firmware za novou verzi v rámci sběru dat z karet z jednotlivých vozů.
Technické informace:
- Rozhraní CAN typu high nebo low speed.
- Varianta s / bez galvanického oddělení CANu.
- Rozhraní RS 232.
- Interní rozhraní pro rozšiřující periférie SPI a RS232 v TTL ( možno připojit například GSM modem apod).
- Analogové vstupy.
- Digitální vstupy - výstupy.
- RTC (hodiny realného času zálohované baterií)
- Integrovaný stabilizovaný zdroj. Rozsah napájecího napětí 9-32V.
- Paměťové karty MMC nebo SD, souborový systém FAT16 nebo FAT32.
- Indikace stavu zařízení (plná paměťová karta, signál z GPS) pomocí 5 signalizačních LED.
- Perioda záznamu dat volitelně 0.25 sekundy, nebo v rozmezí 1 - 65 sekund .
- Rozměr 10 x 5 x 3 cm.
Cena:
Cena záznamníku bez paměťové karty a bez připojení na CAN bus (Elektronická kniha jízd) |
2500Kč |
Cena záznamníku bez paměťové karty s připojením na CAN je dle varianty (Rozšířená elektronická kniha jízd) |
3000 - 4000Kč |
Externí GPS pro RS 232 | od 1000Kč |
Montáž na voze v závislosti na typu vozidla. |
1000 - 3000Kč (U základní verze bez připojení na CAN stačí pouze připojit napájení například ze zapalovače, odborná montáž není nutná) |
Mapové podklady ČR |
1800Kč * |
Mapové podklady měst ČR |
1800Kč * |
Mapové podklady SR |
1800Kč * |
Mapové podklady Evropa |
1800Kč * |
* Mapové podklady je nutno zakoupit (je li použita GPS) pouze u prvního dodaného záznamníku. Rozsah mapových podkladů si zákazník zvolí sám.
Externí GPS pro RS232:
GPS | Orientační cena |
NaviLock NL-208P | 1000Kč |
Kouwell KW-9882 | 1500Kč |
Kouwell KW-9883 | 1300Kč |
Varianty montáže zařízení:
Záznamník+ GPS (Elektronická kniha jízd) | off line sledování historie pohybu vozidla, generování knihy jízd |
Záznamník+ GPS + připojení na plovákový snímač | off line sledování historie pohybu vozidla, generování knihy jízd, kontrola natankovaného paliva |
Záznamník+ GPS + připojení na CAN bus | off line sledování historie pohybu vozidla, generování knihy jízd,, kontrola natankovaného paliva, kontrola mnoha jízdních parametrů, přesná synchronizace celkově najetých kilometrů v knize jízd |
Náklady na pořízení tohoto zařízení na vozidlo, včetně montáže a paměťové karty jsou v průměru cca. 6500Kč. Pro porovnání cena nafty pro vozidlo s nádrží 400 litrů je přes 10000 Kč. Protože se jedná o off-line záznamník, nevznikají žádné dodatečné náklady na GSM/GPRS připojení. Také není nutno platit za přístup do elektronické knihy jízd, která je u některých podobných systémů sledování vozů dostupná přes internet.
V případě použití jako elektronická kniha jízd bez připojení na CAN, lze pořídit komplet za cenu cca 4000-4500Kč, podle velikosti paměťové karty.
Omezení
Paměťová karta se souborovým systémem FAT16 (FAT) dovoluje uložit maximálně 511 záznamů. Toto je vlastnost tohoto souborového systému, kdy složka včetně kořenového adresáře může obsahovat maximálně 512 položek (soubory a podadresáře). Tedy jeden konfigurační soubor can2mmc.c2m a maximálně 511 záznamů. Je proto doporučeno naformátovat paměťové karty se souborovým systémem FAT32.